Bołotow i Urubko działali w Himalajach od ponad miesiąca. Tragedia wydarzyła się w momencie, kiedy zaaklimatyzowani wspinacze ruszyli do ataku szczytowego. Ostatnie dni spędzili w wiosce Deboche.
- Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem Bołotow i ja ruszymy 15 maja rano z bazy - mówił Urubko.
Wypadek zdarzył się tuż po wyjściu, o 5 rano na wysokości 5600 m. Zgodnie z informacjami rosyjskiej strony Maountain.ru lina Bołotowa przetarła się na ostrej krawędzi skały. Rosjanin poleciał w dół.
Bołotow miał 50 lat, był absolwentem politechniki, miał żonę i dwoje dzieci. Był jednym z najwybitniejszych rosyjskich wspinaczy. W 2007 roku wyznaczył nową drogę na zachodniej ścianie K2, dwa razy został nagrodzony prestiżowym Złotym Czekanem (za zachodnią ścianę Manaslu i ścianę Jannu). W 2012 roku wraz z członkami wyprawy Polskiego Związku Alpinizmu nieudanie atakował szczyt Lhotse (8516 m).
Arcytrudna próba Rosjan
Bołotow i Urubko próbowali dokonać na Evereście czegoś niezwykłego: wejść na szczyt nową drogą w stylu alpejskim - bez tragarzy, bez wcześniejszego zakładania obozów, bez dodatkowego tlenu. Nikomu się to jeszcze nie udało. Najbliżej byli Reinhold Messner i Erhard Loretan z Jeanem Triolletem.
Messner to legenda himalaizmu, pierwszy zdobywca Korony Himalajów i Karakorum. W 1980 roku zdobył szczyt, ale korzystał z wcześniej przygotowanych depozytów.
Loretan to trzeci człowiek, który wszedł na wszystkie ośmiotysięczniki (po Messnerze i Jerzym Kukuczce). W 1986 roku z Triolletem zdobył Everest w stylu alpejskim, ale dobrze znaną drogą na północnej ścianie: przez kuluary japoński i Hornbeina.
Bołotow i Urubko próbowali wytoczyć trasę na południowo-zachodniej ścianie Everestu. Do tej pory z tej strony szczyt osiągnięto tylko kilka razy. Wszystkich przejść dokonano w ciężkim stylu himalajskim, wielu z użyciem dodatkowego tlenu.
Tak miała wyglądać droga Bołotowa i Urubki (zielona linia):
źródło:explorersweb. foto: Simone Moro, topo: Denis Urubko . Legenda: wspinanie.pl
Projekt drogi Bołotow-Urubko (kol. zielony). Istniejące drogi: 1. Zachodnia grań (Jugosłowianie 1979), 2. Filar pd.- zach. ściany (Rosjanie 1982), 3. Pd.- zach. ścianą (Koreańczycy 2009), 4. Pd.- zach. ścianą (Brytyjczycy 1975), 5. Pd. filar (Polacy 1980), 6. Pd. filar (wariant słowacki 1984), 7. Pd. grań (pierwsi zdobywcy 1953)
Dominik Szczepański