Dzięki niezliczonej liczbie kombinacji trików, które w miarę rosnącego doświadczenia można łączyć, jazda agresywna określana jest mianem najbardziej kreatywnej i nowatorskiej dziedziny rolek, ograniczonej jedynie przez pomysłowość oraz umiejętności rolkarza. Jazdę agresywna można podzielić na trzy podstawowe kategorie:
- jazda na rampie - wykonywanie tricków na specjalnie przygotowanym elemencie zwanym Half Pipe
- jazda na skateparku - wykonywanie tricków na specjalnie przygotowanym torze przeszkód
- jazda streetowa - wykonywanie tricków wykorzystując architekturę miasta
Jazda na rolkach niezależnie od uprawianego stylu niesie ze sobą ryzyko wypadków i odniesienia kontuzji, dlatego specjaliści zalecają, by zawsze używać kompletu ochraniaczy oraz kasku. Rolkarze uprawiający styl aggressive są szczególnie narażeni na różnego rodzaju kontuzje z uwagi na styl jazdy, jaki wykonują. Jednym z ochraniaczy używanych jedynie przez rolkarzy agresywnych są ochraniacze na piszczele, które są szczególnie narażone na urazy podczas wykonywania tricków na rurkach i murkach. Początkujący rolkarze agresywni nie powinni przeliczać swoich możliwości i powoli rozwijać swoje umiejętności jazdy.
Aby rozpocząć swoją przygodę z jazdą agresywną należy opanować podstawy jazdy na rolkach. Dopiero po tym etapie można rozpocząć naukę podstawowych elementów jazdy agresywnej. Naukę należy zacząć na małych elementach i stopniowo próbować wykonywania tricków na większych. Poniżej przedstawiamy podstawy jazdy agresywnej:
Po opanowaniu podstaw i nauce płynnego poruszania się po wszystkich elementach na skateparku, można zacząć próbować trudniejszych i bardziej skomplikowanych tricków PRL
- Zjazd przodem z banku (podjazdu): obniżamy środek ciężkości, nogi ustawiamy w pozycji "nożycowej" i pochylamy się delikatnie do przodu
- Zjazd przodem z quateru (profilowanego podjazdu): obniżamy środek ciężkości, nogi ustawiamy w pozycji "nożycowej" i pochylamy się delikatnie do przodu, w żadnym wypadku nie odginamy się do tyłu
- Zjazd tyłem z quateru (profilowanego podjazdu): obniżamy środek ciężkości, nogi ustawiamy w pozycji "nożycowej" i pochylamy się bardzo delikatnie do przodu, staramy się tak balansować aby wyczuć moment w którym tracimy kontrolę nad zjazdem
- Nabieranie prędkości na rampie (dwa quatery połączone): wykonujemy zjazd przodem z quateru, w momencie kiedy wyjeżdżamy na przeciwległy quater prostujemy się i podnosimy środek ciężkości. Kiedy wytracamy prędkość u szczytu rampy obniżamy środek ciężkości i staramy się utrzymać pozycję pionową, zjeżdżamy tyłem. W momencie kiedy wyjeżdżamy na przeciwległy quater pochylamy się delikatnie do przodu i podnosimy środek ciężkości. Należy wykonywać te ruchy płynnie i równomiernie
- Zjazd tyłem z quateru (profilowanego podjazdu): obniżamy środek ciężkości, nogi ustawiamy w pozycji "nożycowej" i pochylamy się bardzo delikatnie do przodu
- Soul Grind - jeden z podstawowych grindów (ślizg na rurce/murku), wskakujemy na przeszkodę (rurka/murek) , w pozycji Soul Grind- noga prowadząca pozostaje w pozycji równoległej do osi ciała, zaczepiamy się zewnętrzną częścią stopy na "soulplacie" i na tej nodze opieramy ciężar, drugą nogę dajemy pod kątem 90o przed sobą, tak, aby przeszkoda (rurka/murek) była oparta na płozie pomiędzy drugim i trzecim kółkiem
- Mizou - jeden z podstawowych grindów (ślizg na rurce/murku), wskakujemy na przeszkodę (rurka/murek), w pozycji Mizou - noga prowadząca pozostaje w pozycji równoległej do osi ciała, zaczepiamy się zewnętrzną częścią stopy na "soulplacie" i na tej nodze opieramy ciężar, drugą nogę dajemy pod kątem 90 stopni za sobą, tak aby przeszkoda (rurka/murek) była oparta na płozie pomiędzy drugim i trzecim kółkiem
- Frondside slide - jeden z podstawowych slidów (ślizg na rurce/murku), wskakujemy na przeszkodę (rurka/murek) , w pozycji Frontside - nogi w kształcie litery A, pod kątem 90 stopni tak, aby przeszkoda (rurka/murek) znajdowała się pomiędzy drugim i trzecim kółkiem, noga prowadząca znajduje się z tyłu w stosunku do kierunku jazdy
Po opanowaniu podstaw i nauce płynnego poruszania się po wszystkich elementach na skateparku, można zacząć próbować trudniejszych i bardziej skomplikowanych tricków. W następnej kolejności dodawać do nich obroty oraz próbować robić je na co raz większych i trudniejszych przeszkodach. Dla rolkarzy agresywnych jedynym ograniczeniem jest wyobraźnia.
Rolki do jazdy agresywnej posiadają specyficzną budowę specjalnie przygotowaną dla tego stylu jazdy. Rolki te są masywniejsze, cięższe i mają sztywniejszą konstrukcję niż rolki do innych stylów jazdy. Środek ciężkości jest obniżony, co poprawia kontrolę i stabilność rolki. Szczególnie usztywniona i zabezpieczona jest kostka.
Szyny w rolkach agresywnych wykonane są ze specjalnego plastiku, a śruby w szynach są zatopione tak, aby nie hamowały przy gindowaniu. Specjalnie poszerzona przestrzeń pomiędzy drugim i trzecim kółkiem ułatwia slidowanie. Kółka w rolkach agresywnych są mniejsze niż w innych rolkach i są w kształcie walca, co ułatwia lądowanie podczas skoków. Rolki do jazdy agresywnej posiadają specjalne przestrzenie ułatwiające wykonywanie tricków.
A teraz trochę terminologii: - Soulplate to miejsce od spodu rolki, które pozwala zaczepianie i wykonywanie grind'ów na rurkach i murkach - Backslideplate to miejsce z boku rolki na środku stopy ułatwiające wykonywanie slid'ów na rurkach i murkach. Rolki do jazdy agresywnej posiadają kilka rodzajów szyn oraz ustawień kółek.
- Flat - cztery duże kółka w każdej z rolek
Flat - cztery duże kółka w każdej z rolek PRL
- Anti rocker - duże kółka na zewnątrz i małe kółka wewnętrzne
Anti rocker - duże kółka na zewnątrz i małe kółka wewnętrzne PRL - Freestyle - dwa duże kółka na zewnątrz, brak kółek w środku
Freestyle - dwa duże kółka na zewnątrz, brak kółek w środku PRL
Zawody w jeździe agresywnej na rolkach odbywają się na skateparkach oraz streecie (jazda uliczna). Mogą one odbywać się w dwóch formach:
- Jam session to otwarta forma zawodów, polegająca na przeprowadzeniu serii minimalnie pięciominutowych przejazdów dla grup składających się od 5 do 10 zawodników. Z eliminacji sędziowie wybierają od 5 do 20 najlepszych zawodników, którzy przechodzą do finału.
- Przejazdy pojedyncze polegające na przejeździe jednego zawodnika, trwającym od jednej do dwóch minut. Przejazdy pojedyncze muszą odbywać się w dwóch rundach.
- Format jam session i przejazdy pojedyncze można łączyć (eliminacje jam session, finał przejazdy pojedyncze).
- zawody muszą być sędziowane przez trzech sędziów,
- sędziowie muszą posiadać odpowiednie doświadczenie i kompetencje, pozwalające im na obiektywną ocenę zawodników
- zawodnicy oceniani są pod względem trudność technicznej przejazdu, stylu jazdy oraz płynność pokonywania i umiejętność kreatywnego wykorzystywania przeszkód na skateparku