Żeglarstwo. Edukacja Pod Żaglami Generała Zaruskiego. Są jeszcze miejsca

Pod okiem wykwalifikowanej kadry i na pokładzie legendarnego statku ''Generał Zaruski'' uczestnicy programu Edukacja Pod Żaglami mogą zdobyć morskie doświadczenie. Są jeszcze miejsca na sierpniowe i wrześniowe rejsy.

Rejs na pokładzie "STS Generał Zaruski" to nie tylko okazja do spotkania się z żywą historią, ale przede wszystkim możliwość uczestnictwa w autorskim programie edukacyjnym.

- Podczas rejsu uczestnicy, pod okiem wykwalifikowanej kadry, pełnią obowiązki załogi żaglowca oraz realizują autorski program edukacyjny "Mariusz Zaruski - wczoraj i dziś". Statek nie posiada kabestanów, nawet winda kotwiczna jest obsługiwana handszpakami napędzanymi siłą ludzkim mięśni - dlatego też żegluga na tej jednostce wymaga pracy zespołowej. To dodatkowo spaja załogę i pozwala młodzieży kształtować swe charaktery - przekonuje kapitan Jerzy Jaszczuk.

Podstawowym celem programu Edukacja Pod Żaglami jest wykorzystanie potencjału tradycyjnych żaglowców (w tym "Generała Zaruskiego" ) do edukacji morskiej i szkolenia żeglarskiego młodzieży z krajów nadbałtyckich.

Na rejsy w drugiej połowie sierpnia i drugiej połowie września wciąż są wolne miejsca, na które zaprasza organizator - wszelkie informacje na stronie www.epz.pl

Burzliwe losy Generała

"Prowadziłem Polaków w góry i na morze, ażeby stali się twardzi jak granit, a dusze mieli czyste i głębokie jak morze "

Te słowa Mariusza Zaruskiego wraz z jego zdjęciem wiszą w mesie (salonie) oficerskiej świeżo odbudowanego, pływającego pierwszy sezon w tym roku, legendarnego żaglowca "Generał Zaruski"

Mariusz Zaruski wśród bardzo wielu swych umiejętności i zaszczytów był pionierem polskiego żeglarstwa i wychowania morskiego. Z jego inicjatywy w 1939 roku w Szwecji został zbudowany żaglowiec "Generał Zaruski ".

Powojenne losy żaglowca nie zawsze należały do najłatwiejszych.

- Sama nazwa Generał Zaruski, źle kojarzyła się powojennym władzom Polski. Zabrano mu godność, nazwano Młoda Gwardia. A imię Generała Zaruskiego - ojca morskiego wychowania młodzieży w Polsce - próbowano oddalić w niebyt - wspomina Jerzy Jaszczuk, kapitan żaglowca i jednocześnie prezes Stowarzyszenia "Edukacja pod Żaglami".

Dopiero po odwilży - w 1957 roku statkowi przywrócono imię - początkowo nazwany Mariuszem Zaruskim, by ostatecznie w 1969 młodzież żeglowała na pokładzie Generała Zaruskiego. Niestety w wyniku silnej eksploatacji i braku remontów w 2003 roku żaglowiec stracił klasę PRS (Polskiego Rejestru Statków), co ostatecznie wyłączyło go z eksploatacji. Wizję powolnej 'śmierci' jednostki oddaliło ostatecznie Miasto Gdańsk, które w 2008 roku przejęło jednostkę i dzięki dofinansowaniu z fundusz unijnych oraz datków sponsorów instytucjonalnych i indywidualnych- przywróciło Generała Zaruskiego do dawnej świetności.

Ten statek jest pływającą historią nie tylko morskiego wyszkolenia młodzieży, ale przede wszystkim barwną historią powojennej Polski.

Drugie życie Generała

Od kwietnia bieżącego roku, na pokładzie żaglowca ''Generał Załuski'' pływa młodzież - większość z nich uczestniczy w rejsach realizowanych w ramach projektu M.A.S.T Maritime Education and Sail Training for Young People. Ten innowacyjny projekt zainicjowany został przez Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w Gdańsku - obecnego armatora żaglowca i głównego beneficjenta projektu, w ramach Programu Współpracy Transgranicznej Południowy Bałtyk 2007 - 2013.

Pierwsze rejsy z wolnego naboru na "Generale Zaruskim" - zatytułowane "W czasy Zaruskiego"- organizuje jeden z głównych partnerów odbudowy żaglowca Stowarzyszenie "Edukacja pod żaglami" (EPZ).

Stowarzyszenie od 2000 roku kontynuuję ideę morskiego wychowania - zainicjowanego przez angielskich żeglarzy ''sail traning''. Przez 13 lat działalności EPZ zrealizował 18 szkół pod żaglami (głównie na pokładzie STS Pogoria) oraz liczne morskie rejsy szkoleniowe na dużych oraz mniejszych jednostkach (m.in. Pogoria, s/y Nasz Dom, a ostatnio także STS Generał Zaruski).

 

Kalendarium żaglowca:

> 1938 - zamówienie z inicjatywy generała Mariusza Zaruskiego, przez Ligę Morską i Kolonialną, dziesięciu jednostek żaglowych mających służyć edukacji morskiej polskiej młodzieży

> 1939 - budowa jednego żaglowca w szwedzkiej stoczni B. Lunda na podstawie planów szwedzkiej jednostki szkoleniowej Kaparen > 1939 - 1945 - wybuch wojny uniemożliwiający przekazanie żaglowca stronie polskiej. Użytkowanie jachtu pod nazwą Kryssaren przez Szwedzką Szkołę Żeglarską > 1946 - początek służby pod polską banderą, nadanie nazwy Generał Zaruski w hołdzie inicjatorowi budowy żaglowca > 1950 - zmiana nazwy na Młoda Gwardia , rejs do portów NRD dowodzony przez kapitan Szpakowskiego > 1953 - przejęcie jachtu przez Ligę Przyjaciół Żołnierza, przekształconą następnie w Ligę Obrony Kraju > 1957 - zmiana nazwy na Mariusz Zaruski . Rejs wraz z jachtem Zew Morza do Narwiku > 1958 - remont i wymiana oryginalnych silników Bolinder na June Munktell (2 x 45 KM) > 1962 - wymiana napędu na 2 silniki Albin Motors (2 x 75 KM) > 1969 - przywrócenie nazwy Generał Zaruski > 1972 - pierwszy rejs Bractwa Żelaznej Szekli na Zaruskim > 1975 - rejs na Spitsbergen pod dowództwem kapitana Rościszewskiego. Generał Zaruski był pierwszym jachtem, któremu udało się dotrzeć do polskiej stacji badawczej w Hornsundzie > 1976 - wymiana silników w Puckich Zakładach Mechanicznych na jednostki Rekin (każda po 95 KM) > 1978 - 1982 - remont w gdyńskiej stoczni Nauta. Wstawienie nowych silników (2 x 140 KM) > 1993 - rejs z niepełnosprawną załogą do Maarianhaminy > 1994 - 2003 - pływania z młodzieżą oraz zimowe rejsy sylwestrowe > 2003 - utrata klasy PRS jednoznaczna z wyłączeniem z eksploatacji, zacumowanie żaglowca w Jastarni > 2003 - przekazanie jachtu pod opiekę fundacji Polskie Żagle imienia Generała Zaruskiego > 2005 - transport żaglowca na slip stoczni rybackiej we Władysławowie > 2006 - przerwanie remontu spowodowane wycofaniem się sponsora > 15 września 2008 - podpisanie listu intencyjnego dotyczące przejęcia żaglowca przez Gdańsk > 3 listopada 2008 - zakup żaglowca przez Miasto Gdańsk > listopad 2009 - rozpoczęcie odbudowy kadłuba jachtu przez firmę Complex Jacht z Pucka > czerwiec 2011 - podpisanie umowy na wykonanie siłowni z firmą Marine Works z Gdańska > listopad 2011 - rozpoczęcie odbudowy wnętrza, wraz z instalacjami i wyposażeniem > 5 grudnia 2011 - uroczyste wodowanie kadłuba w Gdańskiej Stoczni REMONTOWA SA > 5 lipca 2012 - postawienie nowych masztów wyprodukowanych przez Complex Jacht > 30 października 2012 - uroczyste podniesienie bandery w obecności Prezydenta RP

Copyright © Agora SA