Sport.pl

• środa, 13 stycznia 2016
  • Daniele Nardi pisze, że Adam Bielecki zaliczył 80-metrowy lot z wysokości 5800 metrów. Dwie śruby lodowe, które zabezpieczały wspinacza, wytrzymały. Wytrzymał też Nardi. Po tym incydencie obaj wspinacze wrócili do bazy. Według relacji Nardiego, Bieleckiemu nic nie jest.

Nanga Parbat 2015/2016. Pięć wypraw atakuje szczyt [NA ŻYWO]
  • W środę o poranku wiemy, że:

- Mackiewicz i Revol wrócili do bazy. Na razie nie poinformowali jak wysoko udało im się wyjść, celowali w 7000-7200 metrów,

- Moro i Revol również w bazie, założyli dwójkę,

- Bielecki i Czech połączyli siły z Txikonem, Nardim i Sadparą. Bielecki, Czech i Nardi odpoczywają są w bazie, Txikon i Sadpara działają między C1 a C2. Przenoszą zaopatrzenie.

- Ekipa Nanga Dream po stronie Rupal - ostatnia informacja jest taka, że przeczekują złą pogodę na wysokości 6200 metrów.

• poniedziałek, 11 stycznia 2016
  • Ważna informacja od zespołu Bielecki/Czech. Współpraca z wyprawą Txikon, Nardi, Sadpara!

''Plan A, czyli szybki atak w stylu alpejskim ze względu na pogodę nie wypalił. Plan B, czyli odnowienie aklimatyzacji i atak w stylu możliwie zbliżonym do alpejskiego również się nie udał ze względu na złe samopoczucie Jacka, który na szczęście już wrócił do siebie.

Czas na plan C. Dogadaliśmy warunki współpracy z wyprawą Alexa Txikona. Jacek, Daniele i ja ruszamy dzisiaj do jedynki, a jutro zamierzamy we trzech zaporęczować ich linami teren do C2, który chcemy założyć dzien później. Ogólnie wspólnymi siłami chcemy zaporęczować teren do C3. To tyle a propos sugerowanego nam wyscigu na NP. Pozdrawiamy z bazy: Adam&Jacek ciągle walczący o zimowe wejście na Nanga Parbat.''

• niedziela, 10 stycznia 2016
  • Najbliższy tydzień na Nanga Parbat nie zapowiada się dobrze. Z dostępnych nam prognoz pogody wynika, że do nocy z 15 na 16 stycznia ma sypać śnieg.

Nanga Parbat 2015/2016. Pięć wypraw atakuje szczyt [NA ŻYWO]
  • Tymczasem z wyprawy Nanga Dream na drodze Schella wycofali się Karim Hayat i Safdar Karim. Dołączył za to Paweł Strażak. Tutaj kolejne fragmenty dziennika spod Nanga Parbat, który piszą himalaiści. Na razie aktualizacja do 4 stycznia.

Jak dowiedział się off.sport.pl w sobotę Paweł Dunaj, Marek Klonowski i Paweł Witkowski, zwany przez wszystkich Kudłatym byli powyżej wysokości 6200 metrów i wspinali się, by założyć obóz 3. Jak wysoko? Z poprzednich lat wynika, że na wysokości ok. 6600 metrów.

A tak 3 lata temu do C3 zmierzał Marek Klonowski (fot. arch. M. Klonowski).

Nanga Parbat 2015/2016. Pięć wypraw atakuje szczyt [NA ŻYWO]
  • Alex Txikon, Daniele Nardi i Ali Sadpara o wątpliwościach i próbie znalezienia planu B, który przydałby w obliczu trudnych warunków panujących w tym roku na drodze Kinshofera.

''Po godzinach wątpliwości i dyskusji ostatecznie zdecydowaliśmy trzymać się początkowego planu i atakować Nanga Parbat drogą klasyczną, drogą Kinshofera, pomimo złych warunków panujących tam w tym roku. Od jutra [soboty] będziemy działać i wspinać się, by zaporęczować naszą własną linię przynajmniej do wysokości obozu II (6100 m). Przez parę godzin rozważaliśmy Żebro Mummery'ego jako dobry plan B, dobrą alternatywę. W zasadzie to dwa dni temu podeszliśmy nawet na wysokość 5200 metrów na lodowcu na przeciwko Żebra Mummery'ego, po to, by sprawdzić warunki na tej drodze, liczbę szczelin i seraków powyżej. Ale ostatecznie doświadczenie i wiedza zdobyte rok temu na drodze Kinshofera przeważyły. Zwyciężył również fakt, że klasyczna droga, mimo trudnych warunków, wydaje się być bezpieczniejsza.''

Nanga Parbat 2015/2016. Pięć wypraw atakuje szczyt [NA ŻYWO]
  • Bielecki i Czech wycofali się do bazy.

''07.01 wyruszyliśmy zgodnie z planem w stronę C1, do którego dotarliśmy już po 4h. Nastepnego dnia pobudka o 5 rano, sniadanko, zwijanie obozu i start w strone C2. Niestety Jacek, który do tej pory chodził szybko i równo ze mną, od rana czuł się źle i szedł bardzo wolno. Bojąc się, że może to być początek infekcji, której nie wolno wnosić do góry, podjęliśmy decyzję o odwrocie. Mamy nadzieję że problemy Jacka są przejściowe i ze za kilka dni będziemy mogli wznowic akcje górską. Pozdrawiamy z bazy - Adam & Jacek''.

• piątek, 08 stycznia 2016
  • Zdjęcie dnia, czyli baza Diamir z lotu ptaka. A raczej drona. Źródło - FB Simone'a Moro.

Nanga Parbat 2015/2016. Pięć wypraw atakuje szczyt [NA ŻYWO]
  • Relacja filmowa Nanga Dream (działają po stronie Rupal, wspinają się drogą Schella) dostępna jest tutaj. I wynika z niej, że grań została osiągnięta! Śniegu mało, lód i skała.

• Nie wiemy, gdzie dokładnie teraz są Adam Bielecki i Jacek Czech. Ruszyli w górę i jak wynika z danych podanych na Twitterze przez menedżera Bieleckiego, wczoraj o 15:52 czasu pakistańskiego byli na wysokości 4950 metrów. Jeśli wszystko poszło dobrze, dziś powinni być pod ścianką Kinshofera. A może nawet ją pokonali i są już powyżej 6000 metrów? Czekamy na więcej informacji.

Nanga Parbat 2015/2016. Pięć wypraw atakuje szczyt [NA ŻYWO]
  • Z FB Tomka Mackiewicza: Tom i Eli próbowali dziś pokonać serak, ale bardzo silny wiatr zmusił ich do powrotu do obozu. Jutro pogoda ma się poprawić, ruszą znowu w górę.

Polak i Francuzka poruszali się już powyżej 6000 m.

Nanga Parbat 2015/2016. Pięć wypraw atakuje szczyt [NA ŻYWO]
  • Kończy się epoka. Simone Moro w rozmowie Robertem Jałochą z TVN: Mam nadzieję, że to będzie moja ostatnia zimowa wyprawa na ośmiotysięcznik.

• czwartek, 07 stycznia 2016
  • Do 12 stycznia znośna pogoda do granicy 6500 metrów. Według prognozy potem zaczynają się opady.

prognoza mountain-forecast.com

Nanga Parbat 2015/2016. Pięć wypraw atakuje szczyt [NA ŻYWO]
  • Śledzimy Nangę, ale od kilku lat wszyscy po cichu zastanawiamy się, czy Polacy pojadą w zimie pod K2. Krzysztof Wielicki daje nadzieję.

Krzysztof Wielicki: Marzy mi się narodowa wyprawa na K2

Himalaista Krzysztof Wielicki marzy, by Polacy stanęli w sezonie 2016/17 na K2, jednym z dwóch niezdobytych zimą ośmiotysięczników. - K2 byłoby ukoronowaniem naszej zimowej eksploracji w najwyższych górach - powiedział.

Nanga Parbat 2015/2016. Pięć wypraw atakuje szczyt [NA ŻYWO]
  • Akcja górska trwa również po stronie Rupal. Tam ekipa Nanga Dream zmierza w górę - tak wynika z odczytu SPOT-a Pawła Dunaja. Wygląda na to, że cel na najbliższe dni to założenie obozu drugiego powyżej granicy 6000 metrów.

• Adam Bielecki i Jacek Czech chcą wykorzystać kilka dni lepszej pogody i ''odświeżyć'' sobie aklimatyzację, którą wypracowali podczas wyjazdu do Ameryki Południowej. Jak piszą, cel to 7000 metrów. Do pokonania mają jednak trudny odcinek tzw. ścianki Kinshofera.

Tak na swoim profilu na Facebooku pisał 6 stycznia Adam Bielecki:

''Niestety w porównaniu do dwóch ostatnich lat pogoda na Nandze w styczniu tego roku jest wyjątkowo zła. Póki co nie było ani jednego dnia umożliwiającego atak szczytowy i nie zanosi się na to, aby taki dzień wkrótce nastąpił. Nie zamierzamy jednak składać broni. Od kilku dni rozważamy intensywnie nasze opcje i postanowiliśmy, że jutro wychodzimy w górę z zamiarem dotarcia tak wysoko jak tylko kiepska pogoda i nasze siły pozwolą. Chcemy dotrzeć minimum na 7000 m, aby odzyskać aklimatyzację, która pozwoli nam w spokoju czekać na wymarzone okno pogodowe. 3majcie kciuki za nasz bezpieczny wspin ''

Nanga Parbat 2015/2016. Pięć wypraw atakuje szczyt [NA ŻYWO]
  • Tomek Mackiewicz i Elisabeth Revol osiągnęli wysokość 6000 metrów i założyli obóz 2. Jutro, 8 stycznia, spróbują dojść do 7000 metrów i zaporęczować ten odcinek.

• wtorek, 05 stycznia 2016
  • W tej chwili sytuacja po stronie Diamir wygląda tak:

Tomasz Mackiewicz i Elizabeth Revol

Polak i Francuzka na szczyt chcą wejść drogą, którą próbowali wytyczyć w 2000 Reinhold i Hubert Messnerowie, Hanspeter Eisendle i Wolfgang Tomaseth (dotarli wtedy do wysokości 7500 metrów). Mackiewicz i Revol rok temu wyszli wyżej, bo na 7800 metrów.

W tym roku 4 stycznia byli na wysokości 5500 metrów, gdzie założyli obóz I. Z naszych informacji wynika, że teraz są w okolicach 6000 metrów i spróbują w ramach aklimatyzacji dojść do 7000 m. Potem powrót do bazy i czekanie na okno pogodowe. Najprawdopodobniej będą próbować tylko w styczniu. Jeśli się nie uda, to w lutym wrócą do domów.

Elizabeth Revol i Tomek Mackiewicz

• Simone Moro i Tamara Lunger

Dwoje Włochów podąża na razie śladami Mackiewicza i Revol. Wybrali tę samą drogę i próbują złapać aklimatyzację poruszając się za polsko-francuską wyprawą. Wcześniej wyszli na wysokość 6000 metrów Ganalo Peak. Teraz przed nimi drugi etap przyzwyczajania się do wysokości.

Moro pisze, że w bazie Diamir panuje dobra atmosfera. ''Nie ma tutaj rywalizacji, wszyscy mają ten sam cel, ale to nie jest na zasadzie, kto będzie pierwszy na szczycie, tylko raczej 'chcę spróbować wspinać się aż do szczytu'.

Nanga Parbat 2015/2016. Pięć wypraw atakuje szczyt [NA ŻYWO]
  • Adam Bielecki i Jacek Czech, czyli Nanga Stegu Revolution.

Wspinacze zapowiadali rewolucję, czyli atak w stylu alpejskim po aklimatyzacji w Ameryce Południowej. Warunki panujące na Nandze zmusiły ich jednak do zmiany planów i po przybyciu do bazy poinformowali, że zmieniają strategię. Na razie udało im się zaporęczować odcinek na drodze Kinshofera do wysokości 5700 metrów. Tam zaczynają się największe trudności, czyli tzw. ścianka Kinshofera. Wspinacze nie mają już jednak liny, by zabezpieczyć ten fragment

Widok z obozu pierwszego (4900 metrów) wygląda tak >>

4 stycznia wspinacze napisali:

"Wczoraj o godzinie ósmej rano wyruszyliśmy z ciężkimi plecakami w stronę obozu 2. Już po pierwszych 100 m zaczął się twardy i kruchy lód, w którym wspinaliśmy się przez resztę dnia. Do początku kuluaru Kinshofera doszliśmy na żywca, a potem się związaliśmy i szliśmy na lotnej. Wspinaliśmy się klasycznie nie korzystając w ogóle ze starych poręczówek, z których większość i tak była pod lodem. Około 15:30 byliśmy na wysokości ok. 5700 m. Na ostatniej prostej przed ścianka Kinshofera złożyliśmy depozyt i wycofaliśmy się w coraz gorszej pogodzie do obozu 1. W zjeździe zawiesiliśmy wszystkie nasze 300 m poręczówek. O zmroku, czyli o 17:00 byliśmy z powrotem u podnóża kuluaru, godzinę później doszliśmy do naszej jedynki. O 21 dotarlismy do bazy.

Dzisiaj mieliśmy mały tłumek w naszej mesie bo odwiedził nas Simone z Tamarą i Alex z Alim (naszym HAPSem z akcji na GI). Jemy, odpoczywamy i czekamy na dobre prognozy, bo póki co sypie śnieg i jest okropnie. Pozdrawiamy, Adam&Jacek".

Co to oznacza? Wydaje się, że Polacy będą musieli liczyć na pomoc wyprawy Txikona, Nardiego i Sadpary, którzy również na szczyt będą próbowali wejść drogą Kinshofera.''

Widok z kuluaru Kinshofera wygląda tak >>

• Alex Txikon, Daniele Nardi i Ali Sadpara

Bask, Włoch i Pakistaczyk na razie założyli obóz pierwszy na wysokości 4850 metrów. Wynieśli tam 70 kg sprzętu i jedzenia. Na filmikach, które publikują w mediach społecznościowych widać, że na Nandze spadło już sporo śniegu, himalaiści poruszają się rakietach śnieżnych.

4 stycznia wspinacze byli w bazie, we wtorek mieli wznowić akcję górską.

Alex Txikon, Ali Sadpara i Daniele Nardi. Pierwsza noc na wysokości 4800 metrów

Nanga Parbat 2015/2016. Pięć wypraw atakuje szczyt [NA ŻYWO]
  • Nanga Parbat (8126 m n.p.m.) i K2 (8611 m n.p.m.) dwa ostatnie, niezdobyte w zimie ośmiotysięczniki. W tym roku ten pierwszy z nich szturmuje pięć wypraw. To zimowy rekord jeśli chodzi o liczbę ekspedycji. Od dwóch tygodni pod Nangą dzieje się dużo, ale wyprawy wciąż są jeszcze bardzo daleko od szczytu. W tej relacji będziemy informować o ich postępach.

Nie znaleziono tabeli dla tego wydarzenia

Trwa wczytywanie...
Nie znaleziono terminarza dla tego wydarzenia